Jdi na obsah Jdi na menu
 


Třídní akce

Příspěvky

2022_06_28_Návštěva přírodovědecké fakulty

30. 6. 2022

Díky kontaktům panu učitele Vrhela, který dokončuje doktorské studium, jsme měli možnost navštívit Přírodovědeckou fakultu UK v Praze, dozvědět se něco nového a poznat, jak to na ní chodí. 

Sraz jsme měli ve stanici metra I. P. Pavlova a potom jsme se klikatými uličkami mezi různými, hlavně medicinskými objekty, propletli až ke kostelu Panny Marie a sv. Karla Velikého, odkud jsme měli otevřený pohled na Nuselský most. Horskou ulicí jsme pak kolem starých hradeb a parku Ztracenka sešli na Albertov, kde jsme se nejprve vyfotili u vzpomínkové cedule na 17. listopad 1989 a pak vstoupili do prostor geografické a geologické sekce fakulty. Tam jsme viděli sbírky hornin, staré mapy a seismograf, který jsme si mohli vyzkoušet – Richardovi se ho podařilo hodně rozkmitat. 

Následně jsme vystoupali po schodech do Viničné ulice (křižovali jsme před tím slavnou Apolinářskou ulici) do zoologické a antropologické části biologické sekce. Ve vestibulu jsme si prohlédli desku věnovanou Albertu Einsteinovi, který v těchto místech rok pracoval.

Ve vitrínách jsme si nejprve prohlédli velkou výstavu vycpaných zvířat, dozvěděli se, proč jsou chodby plné lednic a u venkovního jezírka pozorovali vodní živočichy – např. okružáky, plovatky či čolky. 

V jedné pracovně jsme se potom rozdělili na 2 skupiny. Jedna skládala z volně položených kostí lidskou kostru, druhá měla odhadovat zda různě barevné tekutiny ve zhruba 20 lahvičkách jsou pitné nebo jedovaté. Poté si týmy role vyměnily. Skládání kostry se oběma skupinám celkem povedlo, až na pár poměrně vtipných záměn – lýtkovou kost jsme cpali buď do ruky nebo místo klíční kosti, hrudní kost a napojení žeber jsme umístili obráceně, stejně tak levou a pravou pánevní kost, takže kyčelní klouby a napojení stehenních kostí bylo velmi krkolomné a zdraví nebezpečné. Hlavní smysl úkolu s lahvičkami bylo varování před ochutnáváním neznámých tekutin – v některých rodinách je prý běžné velká balení různých čisticích prostředků přelévat do neoznačených PET lahví, což může vést i k tragickému omylu. Vzápětí jsme se také dozvěděli, co máme v případě požití nějaké tekuté jedovaté látky tohoto typu dělat – rozhodně nevyvolávat zvracení ani nezapíjet vodou – oboje by situaci zhoršilo. Důležité je volat záchranku.

Na závěr jsme šli do sekce chemie – tedy jsme opět slezli z Viničné na Albertov. U vchodu jsme viděli informační ceduli věnovanou Jaroslavu Heyrovskému, jedinému českému vědci, který získal Nobelovu cenu – v této budově kdysi pracoval. Ve velké posluchárně jsme ve trojicích řešili logický úkol – skládali jsme podle určitých znaků obrázky s panáčky, kteří se lišili či shodovali ve spoustě různých znaků – dozvěděli jsme se, že tento úkol symbolizoval vytváření Mendělejevovy periodické tabulky prvků. Tu jsme ostatně zkoumali při dalším úkolu. Na mezipatře schodiště tam mají studenti k dispozici velkou interaktivní tabulku, která obsahuje vzorky jednotlivých prvků či  jiné indicie k jejich poznání. Tabulku je možné různě rozsvěcovat podle zadané zkoumané vlastnosti (kovy, polokovy, nekovy, radioaktivní prvky, plyny, …), je možné si rozkliknout i každý jednotlivý prvek a dozvědět se o něm vše podstatné. Každý z nás dostal vzorek nějakého prvku a měli jsme ho v tabulce najít a poznat a určit, o který se jedná. O každém z nich jsme se následně dozvěděli zajímavé informace.

A pak už nás čekala jen cesta zpátky – prolezli jsme hradbami, prošli kolem Botiče a vystoupali kolem Kongresového centra na stanici metra Vyšehrad – pak už jen pár stanic na Budějovickou, kde byl konec akce.

Jako třída jsme se shodli na tom, že nás nejvíc bavila biologie, poměrně těsně následované chemií. Řada z nás také ocenila, že se ocitla v částech Prahy, kde nikdy před tím nebyla.

Fotogalerie

 

2022_06_Anglie

25. 6. 2022

Anglie - cesta a první den 

 Od školy jsme vyjeli ve 14:10 v neděli 19.6.2022. S průběžnými zastávkami jsme do Londýna přijeli cca v 6:00 ráno. Jeli jsme přes Německo, Belgii a Francii. Ve Francii nás čekala kontrola pasů, aby nás pustili do Eurotunelu a přes hranice. Autobusem prošel pejsek a my jsme ukázali celníkům pasy. Vše proběhlo v pořádku a tak jsme jeli přes hranice a vjeli do obrovského a dlouhého vlaku, který nás pod hladinou moře za pouhých 35 minut převezl až do Anglie. 

V Anglii jsme vystoupili a šli jsme na loď, která nás dovezla blíže ke středu města. Prošli jsme přes centrum krásného náměstí a mohli jsme vidět Tower of London. Řekli jsme si k němu nějaké zajímavosti a šli jsme dál.

Viděli jsme vysoký a mohutný sloup, který byl vystaven na připomínku velkého požáru v Londýně. Taková zajímavost je , že kdyby se sloup položil, tak sahá přesně k místu, kde požár vznikl. Kolem byly lavičky s nápisy fire fire nebo „london's burning“ jako znak hořícího Londýna. 

Metrem jsme pak dojeli do samotného středu Londýna. 

Jako první jsme navštívili London Eye a povozili jsme se v něm. Měli jsme odsud  krásný výhled na celý Londýn. 

Z London Eye jsme se šli kouknout na Big Ben a na Westminsterský palác, kde sídlí vláda. Hned vedle byla dlouhá zeď, na které byla všude srdíčka, které tam byli nakreslena na památku lidem, kteří zemřeli při covidu. 

Po městě jezdily dvoupatrové červené autobusy. Je to tam moc hezké a jediné mínus, je strašný smrad a moc lidí. 

Šli jsme dál a viděli několik dalších památek včetně Buckinghamského paláce a jeho nádvoří. V parku jsme si dali malou přestávku. 

Dále jsme se šli podívat na Trafalgar square a na krásnou fontánu, viděli jsme také Nelsonův sloup, o kterém jsme si všechno řekli. 

V pozdním odpoledni jsme měli na náměstí rozchod.

Potom jsme jeli metrem zase zpátky, kde už na nás čekal autobus, který nás dovezl na hotel. K večeři jsme měli pizzu.

Krásně jsme se vyspali a další den půjdeme objevit další část Anglie! 

Fotogalerie

Anglie - druhý den 

Ráno jsme vyjeli přímo z hotelu do městečka Pickering, kde leží železnice North Yorkshire Moors Railway a nastoupili do vlaku, který nás odvezl do zastávky Goathland. Po jízdě s úžasným výhledem jsme nastoupili zpátky na autobus a přejeli do městečka Whitby. Prošli jsme si krásnou pláž a dali si rozchod po městě na oběd, Většina si dala klasické místní jídlo, a to Fish&Chips, to je vlastně ryba s hranolky. Po obědě jsme se šli podívat na Whitby Abbey, to je zřícenina. 

No a potom jsme jeli na místo, kde na nás čekaly rodiny. Každý máme z rodin jiné zážitky jiné poznatky a u každého to funguje trochu jinak. Celé bych to shrnula prostě tak, že je to tam opravdu jiné než v Česku. 

Fotogalerie

Anglie - třetí den 

Po noci v rodinách nás odvezli zpátky na místo, kde jsme se měli všichni sejít a nastoupili jsme do autobusu. Tím jsme jeli zhruba půl hodiny a dojeli jsme na univerzitu. 

Rozdělili jsme se na tři skupiny, které se postupně střídaly s třemi učiteli, protože jsme tam měli tři vyučovací hodiny. 

Hráli jsme různé hry, třeba karty, na kterých je slovo a to musíme vyjádřit bez použití slov, která jsou na kartě dole. Nebo jsme popisovali obrázek či si vysvětlovali idiomy -  např. když řeknu I 'm feeling Blue, tak se necítím modře ale smutně, … No, prostě jsme se snažili co nejvíce mluvit anglicky.

Po škole jsme jeli do Scarborough a tam jsme navštívili Scarborough sea life – jsou to vlastně velká akvária nebo bazény, ve kterých žijí různé druhy zvířat, jako jsou tuleni, tučňáci, ještěrky a mnoho ryb a medúz nebo i želv. Co se týče želv, byla tam moc zajímavá aktivita - a to, že jsme si vzali želvího plyšáka, který měl v sobě čip a postupně jsme chodili k takovým tabletům, které nám ukazovaly, jak se o želvu starat, co jí dát najíst a co dělat, když najdeme zraněnou želvu na pláži. 

Prošli jsme se po Scarborough beach a viděli krásné moře. 

No a potom jsme nasedli na autobus a jeli k největším křídovým a vápencovým útesům v Anglii.

Večer jsme dojeli zase zpátky na parkoviště, kde na nás čekaly rodiny a šli jsme zase spát

Fotogalerie

Anglie - čtvrtý den

Ráno to probíhalo úplně stejně - zase jsme měli tři vyučovací hodiny a potom jsme autobusem vyjeli na Fountains Abbey. To je to zase zřícenina, ale mnohem mohutnější a větší než ty ostatní. Spolu s ní jsme navštívili starý mlýn. 

Dostali jsme rozchod a zbytek času jsme chodili po velkém areálu.

Večer jsme se vrátili do rodin, kde jsme přespávali.

Anglie - pátý den

Pátý den ráno jsme šli naposledy do školy. První dvě hodiny jsme se učili a třetí hodinu jsme šli před školu a rozdávali jsme si certifikáty, že jsme absolvovali 9 učebních lekcí na univerzitě v Yorku. 

Poté jsme jeli do Yorku, kde jsme navštívili čokoládovnu. Říkali jsme si, jak se čokoláda vyrábí, její složení a i původ kakaa. Měli jsme možnost ochutnat ještě nezpracovanou, 100% čokoládu a každý jsme si mohli vyrobit čokoládové lízátko.

Odpoledne jsme šli do vikingského muzea, které fungovalo tak. že jsme nasedli do něčeho, co se podobalo lanovce, nastavili jsme si jako jazyk angličtinu a před sebou jsme měli obrazovku s anglickými titulky.

Lanovkou jsme jeli jakousi cestou, na které byly postupně postaveny figuríny, které se hýbali a ty nám představovali život Vikingů. Bylo to něco zajímavého a nového, něco, co v Česku zatím nemáme.

Pak jsme jeli zase k rodinám a užili si poslední noc v Anglii.

Anglie - šestý den a odjezd

Rozloučili jsme se s rodinami a věnovali jsme jim dárky, které byli dobrovolné, ale myslím, že nějakou maličkost jim každý určitě dal.

Poslední den v Anglii jsme školu neměli a šli jsme si na dopoledne pořádně projít město York, ve kterém jsme bydleli.

Viděli jsme římskou zeď a navštívili jsme železniční muzeum.

Hned v jednu hodinu jsme ale museli odjet a vydat se směr Jílové.

Do Jílového jsme přijeli v neděli ve 13:00.

 

2022_05_24_Turnaj v přehazované

28. 5. 2022

Místo tělocviku jsme měli možnost se zapsat do turnaje v přehazované. Připravila ho paní učitelka Mašková za pomoci dalších učitelů a žáků.

Mohli jsme si napříč třídami vytvořit skupiny, které se zúčastní turnaje. 

V týmu muselo být minimálně 8 hráčů, aby se mohlo střídat, anebo byli nějací náhradníci. Taky jsme je museli poskládat tak, aby tam byli minimálně 2 hráči od každého pohlaví.

Každý tým dostal barvu, a v té taky musel hrát. 

Všechny týmy se rozdělily na dvě skupiny A a B.

Hrálo se na dvou místech - a to v Sokolovně a tělocvičně. Postupovalo se metodou pavouka, a na konci se konalo finále, kde se rozhodlo o absolutním vítězi. 

Z naší třídy se do týmu zapsalo 5 lidí a zbytek pomáhal např. jako čároví rozhodčí, zapisovatelé atd. 

Gratulujeme Maxovi Hrubému, který se svým týmem vybojoval 2. místo. A ostatním samozřejmě za účast. 

Bylo to zajímavé zpestření a rádi jsme se zúčastnili.

Terka Loužecká

 

2022_05_17_Chemie_hravě

22. 5. 2022

Dneska jsme druhou půlku hodiny strávili s octem a jedlou sodou. V podstatě jsme soutěžili, komu se rukavice nafoukne víc.

Reakci sody a octa říkáme neutralizace. Reaguje kyselina (ocet) a zásada (soda). Vzniká voda, octan sodný a hlavně oxid uhličitý, který způsobil nafukování rukavic.

Několik fotografií z akce zde

Vendula Šustková

 

2022_05_12_Simulujeme působení vnějších geologických činitelé v terénu.

22. 5. 2022

V přírodopise probíráme působení vnějších činitelé na krajinu a jejich vliv na vznik usazených hornin.

Proto jsme si udělali venkovní pokus na přeměny krajiny hlavně pomocí vody.

Udělali jsme si čtyři stanoviště a nejdříve jsme je připravili.

1. Vliv povrchové vody

Nádoba plná písku a hlíny , navrch jsme položili několik kamenů a z vrchu jsme začali konví lít vodu. Pozorovali jsme jak si povrchová voda tvoří cestičky a jak se vyhýbá kamenům - tvoří tzv. meandry.

2. Vliv dešťové vody - 1 

Vzali jsme tři PET lahve a ty rozřízli svisle dolů. Jednu jsme vyplnili pouze hlínou, do druhé hlínu, kterou jsme pokryli rostlinnou drtí a do třetí jsme umístili celé drny.

Pozorovali jsme, jak čistá nebo špinavá voda vyteče, kolik půdy se vyplaví a kolik vody se vsákne.

3. Vliv dešťové vody - 2 

Do plastové bedny jsme s pomocí písku udělali dva kopce. Na jeden jsme položili trs trávy a na druhý jsme nedali nic. 

Pozorovali jsme, co písek udělá a jak kopec bez vegetace zeroduje.

4. Vliv mořské vody na pobřeží

Jako poslední jsme dělali pokus který nám měl ukázat jak vznikají pláže a další pobřežní geologické prvky.

Do plastové bedny jsme do jedné půlky uhladili písek - simuloval skalní pobřežní stěnu. Do druhé půlky jsme nalili trochu vody a potom jsme s bednou houpali a voda narážela do písku a pomalu vytvářela pláž.

Myslíme si, že se nám pokusy povedly a taky jsme hezky spolupracovali. 

Fotodokumentace z naší činnosti zde.

Terka Loužecká

 

2022_05_12_Matematika venku

22. 5. 2022

Místo normální matematiky, tedy matematiky ve třídě a rýsování na papír, jsme šli rýsovat ven! 

Rýsovali jsme na asfalt křídami. 

Jako pomůcky jsme používali: provázky, velká pravítka , dřeva, křídy, metry a pásma.

Pracovali jsme ve skupinách po 4 lidech. Dostali jsme zadání se 4 úlohami, které jsme měli narýsovat a následně vypočítat, případně prozkoumat.

Práci jsme si rozdělili tak, že si každý vyzkoušel něco.

Řešili jsme tyto úlohy:

  1. Narýsovat kružnici s daným poloměrem, vyznačit v ní průměr a vypočítat obsah a obvod vzniklého kruhu.
  2. Narýsovat kružnici s poloměrem 1,3 m a v ní vyznačit tětivu o délce 1 m. Vypočítat vzdálenost tětivy od středu kružnice a pak dorýsovat potřebné prvky, aby šlo výpočet ověřit měřením.
  3. Sestrojit kružnici, když máme zadány 3 body, které na kružnici leží - to znamená konstrukčně najít střed této kružnice.
  4. Na kružnici z úlohy č. 1 vyznačit několik bodů C1, C2, C3, …, spojit je s krajními body průměru a přemýšlet, jakou společnou vlastnost mají všechny takto vzniklé trojúhelníky.

Fotogalerie z naší práce zde.

Terka Loužecká

 

2022_05_05_Atletický trojboj

8. 5. 2022

5.5. 2022 se ve škole konal pro druhý stupeň atletický trojboj.  Účastníků bylo hodně, jen z naší třídy se přihlásilo 14 lidí.

Trojboj byl složen ze tří disciplín

- vrh koulí

- sprint na 60 metrů 

- skok do dálky 

Kategorie byly rozděleny takto: 

- dívky 7. ročník 

- chlapci 7. ročník 

- dívky 8. a 9. ročník 

- chlapci 8. ročník 

- chlapci 9. ročník 

V kategorii chlapci 8. ročník se z naší třídy výborně umístili Kuba Dvořák (2. místo) a Richard Kotáb (3. místo).

GRATULUJEME.

Z holek se žádná neumístila na předních pozicích, ale jsme rády za účast. 

Trojboj byl dobře zorganizovaný a užili jsme si to. 

Terka Loužecká

 

2022_04_22_I naše třída slaví Den Země

26. 4. 2022

Jako každý rok, i letos jsme oslavili svátek naší planety - Den Země.

Ekotým sice připravil mnoho aktivit na školní zahradě a jejím okolí, my jsme ale využili nabídku navštívit štoly, které vznikly ve středověku při těžbě zlata.

Ráno jsme měli sraz před školou a chvíli jsme si povídali o tom, co to Den Země je, a proč se slaví. 

 

 

2022_03_09 a 2022_03_24 Modelujeme geologické jevy

6. 4. 2022

V rámci výuky přírodopisu se snažíme kromě jiného i o názornost. 

Při probírání zemské kůry a jejích poruch jsme modelovali pomocí ručníků. Nejlépe se nám dařily vrásy, které jsme  způsobovali bočním tlakem. 

Fotogalerie zde

Při výuce o sopkách jsme s využitím  modelu sopky, který jsme vyrobili v rámci samostatných prací, octa, jedlé sody a potravinářského barviva demonstrovali různé sopečné aktivity - hlavně vylévání lávy a v případě vyššího natlakování materiálu v magmatickém krbu i erupci, která výrazně přesahovala samotnou výšku sopky. 

Video zde

 

2022_02_28_Seznámení s 3D tiskárnou

2. 3. 2022

Ukázka 3D tiskárny 

28.2. jsme se poslední čtyři vyučovací hodiny rozdělili na dvě skupiny a šli postupně do počítačové učebny, kde jsme se měli seznámit s 3D tiskárnou.  

První hodinu jsme se seznámili s panem Petrem Polívkou který nám tiskárnu ukázal a popsal. Řekl, jak tiskárna funguje, že se plní plastovou náplní a co produkuje. Ukázal nám jejich webové stránky a typy tiskáren a jejich ceny. 

 

Potom jsme si každý na počítači otevřeli program, kde jsme si mohli navrhnout cokoliv, co nás napadne, různé tvary postavy a jejich velikosti. 

Po třídě koloval tablet, do kterého jsme si mohli nakreslit obrázek, který se následně dal do 3D tiskárny a nechal se udělat. 

Bylo to něco nového a zajímavého , bavilo nás to.

Terka Loužecká

 

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11

následující »